Obyvatelia našich čriev a prečo je dobré sa o nich starať

Autor: Michaela Weinštuková | 17.7.2018 o 16:13 | (upravené 21.8.2018 o 10:58) Karma článku: 1,05 | Prečítané:  270x

V hrubom čreve nosíme približne 1500 krát viac mikróbov ako je všetkých ľudí na Zemi. Ide o baktérie, kvasinky, vírusy či archetóny. Čo tam robia, prečo a ako nám pomáhajú sa dozviete nižšie.

Baktérie v našich črevách a ich aktivita zodpovedajú za zhruba 40% všetkých látok, ktoré kolujú v našej krvi. V zdravom hrubom čreve je až okolo 2000 rôznych rodov baktérií a tie sa ešte ďalej delia na obrovské množstvo druhov. V zdravom čreve nám väčšinou pomáhajú, ale za istých okolností nám môžu aj škodiť.

Každý človek má individuálne zloženie črevnej mikroflóry a závisí to najmä od zloženia stravy, ktorú konzumuje. Určité zloženie baktérií v čreve podporuje chronický zápal a naopak lepšie zloženie obyvateľov nášho čreva zápal potláča. Záleží to od toho, aký enterotyp (niečo ako krvné skupiny) ste. Podľa zloženia všetkých vašich mikróbov patríte buď do enterotypu Bacteorides alebo Prevotella. 

Prevotellám sa darí ak konzumujete dostatok komplexných sacharidov a vlákniny. Ak máte v strave veľa bielkovín a nasýtených (živočíšnych) tukov, podporuje to množenie bakteroidných baktérií a tie vás nedokážu tak dobre ochrániť od chronických zápalov, degenerácie tkanív, predčasným starnutím a predčasným úmrtím ako prevotelly. Ak však upravíte stravu, už do dvoch týždňov si môžete všimnúť pozitívne zmeny. Samozrejme ideálne je túto upravenú stravu dodržiavať dlhodobo, aby opäť nehrozilo premnoženie bakteroidných baktérií.

Ako sme vlastne k týmto miniatúrnym obyvateľom nášho tela prišli? 
S črevnou mikrobiotou sa nerodíme, ale získavame ju pri a po narodení. Črevo bolo tesne po narodení ešte sterilné. Životom - strkaním si všetkého do úst, pitím materského mlieka, dýchaním na nás a bozkávaním od iných ľudí sa postupne do nás prenášajú rôzne druhy baktérií, ktoré sa usídľujú v čreve. 
Najlepšiu výbavu baktérií však dostávame pri prirodzenom pôrode, keď sa počas prechodu pôrodnými cestami na nás nalepia vaginálne baktérie matky, a potom po pôrode v okolí konečníka aj fekálne baktérie. Prospešné vaginálne a črevné baktérie od mami sú pre dieťa najlepším darom. Zloženie mikrobiologického prostredia v čreve matky sa začne v poslednom trimestri dramaticky meniť a pripravuje sa na odovzdanie prospešných baktérií dieťaťu. Ak však matka v posledných týždňoch tehotenstva zažíva nezvládnutý stres, môže to negatívne ovplyvniť zloženie jej baktérií a to následne ovplyvní aj budovanie črevnej mikrobioty novorodenca. 

Čo sa deje s obyvateľmi nášho čreva potom?
Hneď na začiatku života sa do slepého čreva uloží reprezentatívna vzorka našich baktérií, aby boli pripravené k dispozícií v prípade obnovy napríklad po hnačke alebo liečbe antibiotikami. Črevné baktérie putujú aj do prsníkov matky a dieťa ich tak prijíma prostredníctvom mlieka. A naša črevná mikroflóra sa tak obohacuje a rastie. To v akom stave budú črevá počas prvých mesiacov života nás ovplyvní na celý zvyšok života. Neoptimálne zloženie črevnej mikrobioty spôsobuje poruchy trávenia, ktoré majú aj vplyv na rôzne poruchy emócií, správania a sebahodnotenia najmä v období puberty.

Počas prvých dní a týždňov je črevná mikrobiota nestabilná a narúšať ju môžu hlavne infekcie, strava, stres či antibiotiká. Bohužiaľ stačí iba jedna infekcia alebo antibiotiká počas prvých mesiacov života a môže to mať celoživotné následky, ako napríklad spustenie astmy, celiakie, depresie, psoriázy a pod.
Ak všetko prebehne optimálne, na konci tretieho roka má dieťa už pomerne stabilnú mikrobiotu, ktorá sa začne meniť až v puberte pod vplyvom hormonálnych zmien. 

Drobné rozdiely v zložení črevnej mikrobioty sú aj medzi mužmi a ženami. Tieto rozdiely sú ešte viac zvýraznené nadváhou alebo obezitou. Z toho dôvodu niektoré choroby postihujú častejšie ženy ako mužov, alebo skôr obéznych ako chudých ľudí.

Tak ako starneme my, starnú aj obyvatelia našich čriev. Myslí sa to tak, že sa strácajú niektoré dôležité druhy a množia sa iné a tak sa znižuje pestrosť celej našej mikrobiálnej kolónie.

Aké sú účinky optimálneho zloženia črevnej mikroflóry?

  • ochrana pred infekčnými mikróbami
  • nastavenie imunitného systému
  • prevencia alergií a autoimunitných ochorení
  • tráviace funkcie
  • ochrana orgánov tráviaceho ústroja
  • poskytovanie výživných látok (bielkoviny, aminokyseliny, mastné kyseliny, sacharidy)
  • poskytovanie vitamínov
  • detoxikácia rôznych cudzorodých látok (lieky, toxíny, alkohol, toxické zložky stravy, potravinové aditíva, atď.)
  • prevencia nádorových ochorení
  • dozrievanie a nastavenie nervového systému
  • správny vývoj psychomotorických funkcií (emócie, reč, pohyb, chôdza a pod.)
  • zdravie kože

Tento zoznam by ešte mohol pokračovať. Je jasné, že zdravé črevá zodpovedajú za zdravie aj ostatných telesných sústav, a preto by sme ich nemali ničiť. No na to najprv potrebujeme vedieť, čo im prospieva a čo ich naopak poškodzuje. 

Baktérie v našich črevách a iné súvislosti

Naše baktérie, okrem množstva iných funkcií, dokážu tvoriť aj vitamíny, ktoré sú pre nás potrebné. Ide o kyselinu listovú, B12, tiamín, pyridoxín, vitamín K, biotín a nikotínová kyselina. Práve vitamín K je naviac získavaným práve od našich baktérií. 

Ďalej produkujú aj krátkoreťazcové mastné kyseliny - kyselina octová, kyselina propiónová a kyselina maslová. Tieto kyseliny spôsobujú v črevnom trakte kyslé prostredie a to je veľmi dôležité pre jeho zdravé fungovanie. 
Kyselina maslová (butyrát) podporuje regeneráciu a odolnosť sliznice hrubého čreva, chráni črevo pred dysbiózou, chráni črevo pred vznikom rakoviny, zlepšuje vstrebávania minerálov/iónov, má protizápalové účinky na črevo a imunitný systém, zlepšuje účinok inzulínu a potláča pocit hladu. Kyselinu maslovú tvoria dobré baktérie z vlákniny na začiatku hrubého čreva - tam kde prichádzajú nestrávené zvyšky z tenkého čreva. Najlepšie potraviny na tvorbu kyseliny maslovej sú: rezistentný škrob (studená ryža natural alebo studené cestoviny), ovsené otruby, celozrnná pšenica, raž, jačmeň, kapustovitá zelenina, cesnak, cibuľa, artičoky, špargľa, šošovica, sušené slivky, mierne nezrelé banány.

Ako reagujú črevné baktérie na alkohol? Umieraním. Akútna aj chronická konzumácia alkoholu, najmä vznikajúci acetaldehyd, poškodzuje ochranný hlien čreva aj sliznicu a tým zvyšuje priepustnosť črevnej bariéry. Následne sa do krvi dostáva jedovatý bakteriálny lipopolysacharid, ktorý agresívne poškodzuje cievy, kĺby, pečeň, obličky, pankreas aj mozog. Alkohol tiež zvyšuje koncentráciu endotoxínov v krvi, ktoré následne otravujú naše telo. 

Súvisí spánok s črevnými baktériami? Súvisí, a to tak, že aj naše baktérie žijú v 24-hodinovom rytme ako my. Nemení sa celkové zloženie, ale mení sa počet jednotlivých druhov. Iné druhy sú aktívne ráno, iné na obed a iné večer. To má vplyv na naše emócie, mentálnu aktivitu, krvný tlak, sexuálnu túžbu atď. Pravidelnosť stravy a života našim baktériám prospieva a práve spánok je kľúčový, pretože pomáha synchronizovať aktivitu baktérií s naším organizmom. 

Probiotiká sú dôležité!
Laktobacily a spol. z našich probiotických potravín a doplnkov výživy pôsobia na anaeróbne (nedýchajúce kyslík) baktérie žijúce v hrubom čreve. Probiotiká tieto anaeróbne baktérie povzbudia, vytvoria im vhodnejšie prostredie pre život, komunikujú so sliznicou hrubého čreva, črevným nervovým systémom a bielymi krvinkami. No neudržia sa v čreve dlho a nakoniec musia ísť preč, a preto je také dôležité ich pravidelne dopĺňať vhodnými potravinami alebo vo forme tabletiek.

Probiotické potraviny:

  • nízkotučné kvasené mliečne výrobky
  • kyslá kapusta
  • tempeh (fermentovaná sója)
  • miso (fermentovaný produkt zo sóje, pšenice, ryže a pod.)
  • kombucha (fermentovaný čaj)

Probiotické doplnky výživy:

  • bakteriálne
  • kvasinkové
  • kombinované

Ako probiotiká užívať? Zásadne vždy s jedlom, pretože všetky dôležité prirodzené baktérie a kvasinky prijíma človek s jedlom alebo nápojmi. Odporúča sa probiotiká dopĺňať dvakrát denne. Niekedy je vhodné napríklad ráno užívať iný preparát s rôznymi druhmi baktérií a večer zas iné druhy baktérií, aby sme tak zabezpečili rôznorodosť kmeňov a druhov. Hojenie črevnej mikroflóry po liečbe antibiotikami môže po trvať až 3 mesiace, preto by sa probiotiká mali užívať aspoň mesiac. 

Toto je len niekoľko základných informácií o našich baktériách a kvasinkách. Platí, že ak si udržiavame zdravé prostredie v črevách, pôsobí to aj na zvyšok tela a naša imunita pracuje efektívnejšie. Všetko čo škodí osadenstvu čriev škodí aj celému našemu zdraviu. Keďže zatiaľ nevieme do tela dostať tie najdôležitejšie baktérie, musíme ich aspoň podporiť vytváraním vhodného prostredia dopĺňaním probiotík a prebiotík. 

Článok je výcuc z kapitoly Črevná mikrobiota z knihy (Za)chráňte svoje črevo od Igora Bukovského. 

 

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Autorská strana Matúša Krčmárika

Nemusí to vyzerať ako brexit

Odísť z Únie sa dá aj nenápadne. Ako v krajinách Visegrádu.


Už ste čítali?